skip to Main Content

Coaching tips voor leidinggevenden

Er zijn veel verschillende manieren van leidinggeven. Dit gaat verder dan anderen vertellen wat zij moeten doen. Een goede leidinggevende is vaak ook een goede coach. Wij hebben lijst met tips opgesteld die voor alle leidinggevende van belang zijn. Zo haal jij samen met je medewerkers het beste resultaat.

Stel specifieke doelen

Door concrete doelen te stellen maak je duidelijk wat je van elkaar verwacht. Het helpt vaak om het doel uit te werken in een aantal kleinere stappen. Zo houdt je de werkzaamheden overzichtelijk en kan je makkelijk de voortgang monitoren.

Wees je bewust van de vertrouwensband

Coaching gaat vaak over de persoonlijke situatie van een medewerker. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat wat zij vertellen niet worden doorverteld aan collega’s of leidinggevenden. Een vertrouwensband is opbouwen is vaak lastig en kost veel tijd. Het afbreken hiervan is echter snel gebeurd dus wees je bewust van je eigen verantwoordelijkheid.

Structuur in gesprekken

Coaching is meer dan een simpel gesprek met een persoon voeren. Een coaching gesprek  is vaak opgebouwd volgens een duidelijke structuur. Een veelgebruikte structuur hierin is GROW. GRIW staat voor Goal, Realities, Options en Will. Eerst wordt gekeken naar het doel van de coaching en de huidige situatie. Daarna bespreek je samen de verschillende opties en op basis hiervan trek je samen conclusies.

Coachen hoort bij managen

De prestaties van je medewerkers stralen af op jou als leidingevende. Jij bent verantwoordelijk voor het het behalen van de gezamenlijke doelen en het verbeteren van de prestaties. De meest effectieve manier om dit te doen is coaching. Door samen met de medewerker te kijken naar de te behalen doelen. Luister naar de op en aanmerkingen van medewerkers. Een goede manager luistert en praat met zijn of haar medewerkers.

Vraag door

Medewerkers weten vaak wel hoe het werk verbeterd kan worden. Zij zijn het immers die elke dat de werkzaamheden uitvoeren. Door regelmatig input te vragen van je medewerkers kan je veel informatie krijgen over verbeteringen. Belangrijk is om ook te vragen hoe zij dit voor zich zien. Als je dit in een gesprek duidelijk en open vraagt zal je zien dat medewerkers bereidt zijn om mee te denken en vaak inhoudelijke verbeteringen kunnen aanwijzen.

 

Coachen is niet makkelijk maar wel te leren. Wil jij graag je coachingstechnieken verbeteren? Neem dan contact op met BCNLP zodat wij samen kunnen kijken welke training hiervoor het beste bij jouw past.

Back To Top